Mąki bez glutenu

field_57c92f064753b

Mąki bez glutenu

Mąki bezglutenowe

Czym zastąpić tradycyjną mąkę pszenną?

Żywność bezglutenowa jest coraz częstszym wyborem nie tylko wśród osób z celiakią. Dzisiaj łatwiej unikać produktów pszennych niż kiedyś. Bogactwo zastępników tradycyjnej mąki pozwala do woli eksperymentować w kuchni i korzystać z dobrodziejstw, jakie daje zróżnicowana dieta bez glutenu.

Do najczęściej wybieranych bezglutenowych zastępników mąki pszennej należą:

  • Mąka kukurydziana – jest stosunkowo tanią mąką bezglutenową. Ma wiele mikroelementów i witamin (m.in. magnez, potas, fosfor, cynk i witaminy A, B i E). Można ją używać do pieczenia chleba i bułek, wyrobu placków tortilla oraz ciast. Często łączy się ją w wypiekach z mąką sojową.
  • Mąka jaglana – bezglutenowa mąka z prosa, bogata w witaminy, składniki mineralne i aminokwasy. Ma dużo błonnika pokarmowego. Najczęściej wykorzystuje się ją do przygotowania pysznej jaglanki, naleśników, gofrów i puddingów gluten free. Jest lekkostrawna i świetnie smakuje w połączeniu ze świeżymi owocami!
  • Mąka ryżowa – to jedna z mąk bezglutenowych produkowana z ryżu (brązowego lub białego). Ma dużo żelaza, cynku, magnezu. Jest delikatna dla żołądka, idealnie sprawdza się w przypadku dolegliwości trawiennych (także celiakii). Można ją wykorzystywać do ciast i zagęszczania sosów. Bardzo dobrze sprawdza się również przy przygotowywaniu przekąsek bezglutenowych, np. krakersów czy wafli.
  • Mąka sojowa – ma długie tradycje w kuchni, ale ostatnio nie jest zbyt często używana. Mówi się, że nie powinny jej używać osoby mające problemy z tarczycą i alergicy. Jednak dodanie jej w niewielkich ilościach do wypieków lub domowego chleba może wzbogacić ich wartości odżywcze. Soja (z której wytwarza się mąkę) jest źródłem błonnika, kwasu foliowego, witamin z grupy B oraz antyoksydantów.
  • Mąka kokosowa – bezglutenowy zastępnik tradycyjnej mąki pszennej, produkowany z miąższu kokosa. Zawiera dużo błonnika i ma niski indeks glikemiczny. Można ją wykorzystywać na surowo, m.in. do zdrowych batoników bez glutenu (w połączeniu z orzechami, daktylami i miodem), jako panierkę do mięs oraz do pysznych, domowych ciasteczek kokosowych. Dobrze łączy się z innymi produktami gluten-free, m.in. mąką jaglaną i ryżową.
  • Mąka gryczana – powstaje z mielonych ziaren gryki. Jest bogata w magnez, fosfor i cynk. Poleca się ją osobom chorującym na celiakię które unikają mięsa, bo dostarcza również aminokwasów i białka. Stosowana jest do wyrobu makaronów gryczanych i pieczenia chleba. Można ją dodawać również do różnego rodzaju placków, klusek i pierogów.